Column Oerend Smart - In beeld?

  Column

'Benieuwd naar initiatieven die een positieve verandering teweeg willen brengen? Kijk dan ook eens op maatschapwij.nu' lees ik op Twitter. Het bijbehorende kaartje laat oranje markers zien in vrijwel het hele land. Behalve de Achterhoek. Diezelfde dag zie ik op LinkedIn een oproep: 'De aanmeldingen voor de verkiezing 'Dorpshuis van het jaar' stromen binnen, maar de aanmeldingen uit de Veluwe lopen nog wat achter. Daar zijn toch ook genoeg leuke dorpshuizen?! Aanmelden kan via www.dorpshuisvanhetjaar.nl!' Waarop Marieke van Driel reageert: 'En het puntje van het Oosten niet te vergeten! #winterswijk #aalten #oostgelre.' En wanneer ik het kaartje bekijk, zie ik dat vrijwel de hele Achterhoek nog leeg is.

Dit valt me zo vaak op. Er zijn steeds meer organisaties en websites die maatschappelijke projecten een gezicht willen geven én daarmee andere initiatieven willen inspireren. Ik hou ervan. Het zet mij in beweging. Ik kijk daarom regelmatig op dit soort pagina's. Maar keer op keer is de Achterhoek een (vrijwel) lege plek op zo'n kaart. Terwijl ik wéét dat er hier zoveel moois gebeurd.

In 2014 werd ik benaderd door Safka van Stichting DOEN. Ze had iets gelezen over onze werkplaats voor het waarmaken van ideeën in Groenlo op de website van de Dorpenacademie. Op deze site worden 'van onderop'-initiatieven getoond in krimpgebieden Limburg, Zeeland, Groningen, Friesland én de Achterhoek. Onze regio was een onontgonnen terrein voor St. DOEN. Ze zochten een mogelijk project om te ondersteunen in het Oosten van het land, waardoor zij meer landelijke dekking krijgen. Een win-win-situatie dus. Na een paar gesprekken leverde dit een flinke subsidie van 50.000 euro op. Hiermee hebben we de afgelopen jaren heel wat andere initiatieven voort kunnen helpen.

Door het netwerk van de Dorpenacademie en st. DOEN kregen wij inspiratie, konden we ervaringen uitwisselen en groeien. Samenwerken in je eigen dorp of stad levert heel veel op, maar met kennis en ervaring van buiten bereik je nóg meer. Samen kun je grote stappen zetten in je ontwikkeling. Je hoeft het wiel niet nog een keer uit te vinden. Je praat met andere enthousiaste mensen, wat heel veel energie geeft.

Dat is de reden dat ik vind dat we met elkaar veel actiever mogen zijn om onze naam op lijstjes en overzichten te krijgen. In de Achterhoek doen we gewoon (met de nadruk op doen). We vinden het normaal om elkaar op te zoeken. En dat hoeft volgens ons geen stip op een landelijk kaartje te worden. Maar het helpt om onze regio zichtbaar te maken. Om mensen uit het land naar de Achterhoek te halen. Zo is BS22 bezocht door verschillende Ministeries, provinciale en lokale overheden, woningbouwcorporaties, trainingsbureaus in het sociaal domein, dorpsraden. En we worden genoemd in artikelen op websites, in kranten en tijdschriften.

Dat is niet alleen leuk voor BS22. Dat is vooral belangrijk voor de Achterhoek als aantrekkelijke regio. Zichtbaar zijn, nieuwsgierig maken. Dat doen we met elkaar. Dus meld je initiatief aan! Kijk bijvoorbeeld op maatschapwij.nu, dorpenacademie.nl, dorpshuisvanhetjaar.nl (vóór 31 mei), maex.nl. En wellicht is het tijd voor een eigen Achterhoekse site met allemaal mooie en slimme voorbeelden van (bewoners)initiatieven die een positieve verandering teweeg brengen. Inclusief de tips en tops. Ik ken iemand die graag een bijdrage wil leveren ;-)

Linda Commandeur

Meer berichten