Werk van Te Lintum was te zien in 2016 in de Koppelkerk. Foto: R Kuiperij
Werk van Te Lintum was te zien in 2016 in de Koppelkerk. Foto: R Kuiperij (Foto: )

Een passie voor de sterk ondergewaardeerde Piet te Lintum

WINTERSWIJK/AALTEN - De in Aalten geboren (1909) en in Winterswijk overleden (1985) Piet te Lintum was vooral in de Achterhoek een bekende schilder. Hij had een grotere bekendheid verdiend, vindt een van zijn grootste fans: Bredevoortenaar Ron Kuiperij.

Door Sander Damen

Piet te Lintum was een columnist, illustrator, tekenaar en kunstschilder. Hij is vooral bekend van zijn schilderijen van landschappen, boerderijen en dorpstaferelen. Hij werkte vooral in Aalten, Bredevoort en Winterswijk en was erg productief.

Bij hem staan
"Toen ik jong was, zag ik hem regelmatig in Bredevoort zitten schilderen", vertelt de vierenvijftigjarige Kuiperij. "Soms ging ik bij hem staan en keek ik dan naar hoe hij aan het werk was." Op dat moment wist Kuiperij nog niet dat hij een grote passie voor Te Lintums werk zou gaan ontwikkelen. "Dat kwam nadat mijn opa Piet te Lintum vroeg zijn miniatuur Amsterdamse orgeltjes voor hem te beschilderen", licht Kuiperij toe. "Ik ben me toen in zijn werk gaan verdiepen en was vooral onder de indruk van de kleuren. Nadat ik 1999 mijn eerste werk kocht, was ik helemaal verknocht. Te Lintum heeft een heel eigen stijl die een beetje op die van de Haagsche School lijkt."

Verknochtheid
Die verknochtheid bij Kuiperij leidde tot het aanleggen van een verzameling werken van Piet te Lintum, het mede-schrijven van boeken, het opzetten van een website en een Facebooksite. De laatste tijd is Kuiperij vooral met de Facebooksite bezig. 'Mensen weten me op een gegeven moment te vinden en sturen dan foto's van door Te Lintum geschilderde schilderijen en vragen mij dan of ik er wat over kan vertellen. Ik ga dan op onderzoek uit en weet meestal wel wat te vinden."
Dat mensen hem en zijn Facebookpagina steeds beter weten te vinden, is een beetje zijn eigen schuld, vindt Kuiperij. "Ik heb het een beetje voor mezelf verkloot," zegt hij. Hij doelt hiermee op het feit dat hij zijn enthousiasme voor Te Lintum gedeeld heeft door mee te werken aan het schrijven van boeken over Te Lintum en zijn werk, het organiseren van tentoonstellingen en door mee te werken aan interviews als voor dit artikel. "Ik doe het eigenlijk vooral voor mezelf", vertelt hij. "Ik wil graag zoveel mogelijk werk van Te Lintum verzamelen, maar door alle aandacht die ik gegenereerd heb, zijn zijn werken duurder geworden. Te duur voor mij. Vroeger kreeg ik ook nog wel eens een schilderij omdat mensen wisten dat ik zijn werk verzamelde maar dat gebeurt ook niet meer nu ze weten wat het werk van Te Lintum waard is."
Kuiperij vermoedt dat van nog veel werk van Te Lintum onbekend is waar zich dat bevindt. "Hij heeft zoveel gemaakt, er moeten nog meer schilderijen van hem zijn. Er zijn er bij mij driehonderd bekend, maar dat is nog niet eens de helft van wat hij gemaakt heeft, vermoed ik."

Kranten
Te Lintum produceerde veel. Heel veel. "Hij werkte ook voor De Graafschapbode een Tubantia en in opdracht", licht Kuiperij toe. "Die opdrachten deed hij vooral voor het geld. Je ziet aan het werk of hij het met liefde gemaakt heeft. Voor opdrachten gebruikte hij ook goedkoper materiaal. Daar maakte hij zich een beetje makkelijk van af."
Door veranderde privé-omstandigheden en hogere prijzen van Te Lintums werk, richt Kuiperij zich voorlopig alleen op de website waar hij informatie over Te Lintums werk deelt en op verzoek van inzenders informatie geeft over werk van Te Lintum.
Zijn pagina is een soort digitaal museum van werk van Te Lintum
"Ik vind Te Lintum sterk ondergewaardeerd", aldus Kuiperij. "Het is dan ook heel jammer dat musea best wel veel werken in depot hebben waar niemand het kan zien. Te Lintum verdient in mijn ogen een eigen museum. Een schilder als Ben Vieger die qua stijl vergelijkbaar is met Te Lintum is ook buiten de Achterhoek bekend. Dat zou Piet ook verdiend hebben."

Meer berichten