Zoekmachines een belangrijk onderdeel van marketing

Een reclame op tv, levensgroot op een billboard of via de radio mag allemaal een aardige duit kosten. Online marketing is tegenwoordig gezien als een efficiëntere en kostenbesparende marketing strategie. Online marketing kan via vele wegen, denk bijvoorbeeld aan sociale media of zoekmachines. Zoekmachines zoals Google en Bing worden dagelijks door miljoenen Nederlanders gebruikt. Via Google Ads kunnen bedrijven betaald adverteren op de google zoekmachine. Dit wordt Search Engine Advertising genoemd. Daarnaast is er ook ruimte voor onbetaald adverteren, ook wel Search Engine Optimization genoemd (SEO in kort).

Zoekmachine optimalisatie
Het proces waarbij bedrijven hun website optimaliseren om zo hoog mogelijk in de zoekmachine ranking te belanden wordt in het Nederlands zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit is een bewezen marketing strategie waarbij websites hoog ranken in de zoekresultaten van gebruikers en daardoor meer kans maken om mensen op hun website te laten klikken. Uiteindelijk zullen meer website bezoekers voor meer winst zorgen, wat natuurlijk het doel is van elk commercieel bedrijf. Zoekmachine optimalisatie mag dan wel gratis zijn, het vergt wel wat specialisatie en mankracht om dit goed uit te voeren en ook daadwerkelijk resultaten te boeken.

Is het slim om zoekmachine optimalisatie uit te besteden?
Daarom doen veel bedrijven aan SEO uitbesteding. Het is namelijk zonde als de gratis mogelijkheid op naamsbekendheid niet volledig benut wordt. Bedrijven hebben hun eigen expertises, marketing is vaak een middel om een doel te bereiken en niet het doel zelf. Zo komt het dat bedrijven vaak niet een SEO consultant in huis hebben en besteden ze SEO (gedeeltelijk) uit. Zoekmachine optimalisatie van zoekmachines wordt vaak geregeld door een algoritme. Dit is een mechanisme dat bepaalde voorwaarden volgt bij het selecteren van de meest efficiënte zoekresultaten. Alleen al het algoritme is een complex mechanisme om te begrijpen, linkbuilding uitbesteden is daarom zeker een slim idee voor bedrijven.

Waarom besteden bedrijven SEO uit?
Zoals gezegd is het begrijpen en anticiperen van de werking van het algoritme één van de vaardigheden die je moet bezitten om SEO succesvol uit te voeren. Daarnaast moet je ook goed zijn in tal van andere vaardigheden zoals copywriting en webdesign. Het algoritme let namelijk op tal van voorwaarden die je wel of niet een hoge plek in de ranking geven. Daarnaast moet je extensieve kennis bezitten van alle dagelijkse veranderingen. Denk hierbij aan de populariteit van zoekwoorden of trends. Ook is het essentieel dat je onderzoek kunt uitvoeren naar onder andere linkbuilding. En dan hebben we het nog niet eens gehad over tools als Google Analytics en de regels van je zoekmachine kennen.

Dit artikel wordt u aangeboden door TeamNijhuis. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten