Slagerij de Schelfer verkocht droge metworsten op de streekproductenmarkt. Foto: Bernhard Harfsterkamp
Slagerij de Schelfer verkocht droge metworsten op de streekproductenmarkt. Foto: Bernhard Harfsterkamp (Foto: )

Achterhoekse streekproductenmarkt staat niet alleen meer in teken van eten

Veel mensen op de tweede Pinksterdag rondom kaasboerderij Weenink

door Bernhard Harfsterkamp

LIEVELDE - Op de tweede Pinksterdag werd voor de negentiende keer de Achterhoekse streekproductenmarkt gehouden rondom Kaasboerderij Weenink in Lievelde, Het begon met een markt van bescheiden omvang, waar het streekproduct in de vorm van eten en drinken nog centraal stond. Tegenwoordig is het een omvangrijke markt met vele soorten kraampjes en zijn er demonstraties en theatervoorstellingen voor jong en oud. Het is een markt geworden waar een gezin zich vele uren kan vernaken.

Markt geleidelijk aan groter geworden
De streekproductenmarkt is geleidelijk aan gegroeid, vertelde Peter Weenink. Na een aantal jaren kwam hij in contact met mensen van afdeling Oost Gelre van de vereniging Groei en Bloei. Dat leidde er toe dat er vele kramen met planten en bloemen kwamen, waardoor er meer mensen de markt bezochten. Op de negentiende grote markt waren er daarnaast kramen en stands met handwerk en handwerken te zien en zelfs enkele kramen met tweedehandsboeken, die je eerder bij de grote boekenmarkt in Bredevoort zou verwachten. Natuurlijk kon er op diverse plekken gegeten en gedronken worden. Veel bekijks trok de demonstratie met roofvogels en uilen, waarbij de oehoe het meest imponeerde.

Kleinere markten streekproducten niet interessant genoeg
Weenink organiseerde ook al kleinere markten met Achterhoekse streekproducten, maar daar kwamen gemiddeld toch te weinig mensen op af. Hij is er trots op dat zijn grote markt er nog steeds is, maar dat kon alleen door het aanbod te verbreden. Het Achterhoekse streekproduct mag dan in de laatste twintig jaar populairder zijn geworden, op de kleinere markten bij de kaasboerderij in Lievelde, maar ook elders in de Achterhoek, was de dagomzet toch te gering om de markten aantrekkelijk te houden voor lokale producenten van streekproducten. Naar zo'n grote markt met veel variatie komen wel veel mensen en daarvan profiteren alle standhouders die etenswaren in de verkoop hebben.

"Mensen willen weten waar het vandaan komt"
Mario van Waardenburg, imker in Winterswijk, is voor de negentiende keer aanwezig op de markt bij de kaasboerderij. Voor hem is het een topdag vanwege de grote belangstelling. Zijn verschillende soorten honing worden goed verkocht. Hij merkt eveneens dat er meer belangstelling is voor zijn honing, ook bij de restaurants in de omgeving. Eén keer kwam zelfs Jonnie Boer van drie sterrenrestaurant de Librije uit Zwolle bij hem om met honing gevulde raten te halen voor een van zun gerechten. "Mensen vinden het prettig om te weten, waar de honing vandaan komt. Ze willen graag zeker weten dat het een goed product is." Hij doet gemiddeld tien keer per jaar mee aan streekproductenmarkten. Voor Van Waardenburg is het nog steeds een liefhebberij, die een aardige bijverdienste oplevert. "Ik heb er over nagedacht om er mijn hoofdberoep van te maken, maar dan had mijn omzet groter moeten zijn en had ik nog veel meer bijenvolken moeten houden."

Niet gemakkelijk om voldoende te verdienen aan streekproducten
Van Waardenburg heeft in de laatste twintig jaar aan vele markten met streekproducten meegedaan. Hij heeft daarbij veel andere producenten van streekproducten leren kennen. Een deel daarvan komt hij nog regelmatig tegen, anderen heeft hij al zien afhaken. "Soms denken ze er te gemakkelijk over. Het streekproduct mag dan meer in de belangstelling staan, maar het is nog niet gemakkelijk om er een goed inkomen uit te halen." Voor Bert Kots van geitenkaasboerderij Brömmels uit 't Woold is dat geen probleem. "Ik ben denk ik ook altijd op deze markt geweest. Ik was net begonnen toen die er voor de eerste keer was." Kots heeft nauwelijks tijd voor een gesprekje, want zijn verschillende soorten geitenkazen, maar ook de geitenbokworsten, worden goed verkocht.

Vaste deelnemers
Kots staat niet heel vaak meer op dit soort markten. "Ik ben te druk met mijn kaasmakerij en mijn eigen winkel," Bovendien zijn die producten gewild bij Achterhoekse restaurants en worden ze gebruikt door andere producenten van streekproducten, zoals slagerij de Schelfer uit Borculo, die oude geitenkaas verwerkt in een van de droge metworsten. Toch zal hij de markt bij Weenink niet overslaan. Dat geldt ook voor Annelies en Gerard Wiggers van de Stegge uit Miste, maar zij gaan juist wel naar markten en evenementen, waar ze hun rundvleesproducten kunnen verkopen, zoals de aloude streekvleeswaar Nagelholt, waarvan ze inmiddels ook de Zuidafrikaanse variant biltong verkopen. De Stegge verkoopt op markten en evenmenten ook broodjes hamburgers, patat en andere snacks. Het rundveebedrijf verkoopt niet alleen meer aan huis via de winkel en de diepvries aan de openbare weg. De Stegge organiseert zelf activiteiten en kan ingehuurd worden voor het verzorgen van eten. De diepvries aan de weg is inmiddels weer gevuld. "Nadat die een keer was leeggehaald", zei Annelies Wiggers, "zonder dat er geld was achtergelaten, wilde ik er helemaal mee stoppen. Maar er was toch belangstelling voor van vakantiegasten en anderen, dus ben ik er toch maar weer mee begonnen."

Meer berichten