Een levendiger centrum door meer evenementen. Foto: archief
Een levendiger centrum door meer evenementen. Foto: archief (Foto: )

Geen discussie meer over reclamebelasting centrum Aalten

Meer te beleven in winkelgebied

door Bernhard Harfsterkamp

AALTEN - In 2014 is op verzoek van de ondernemersvereniging een reclamebelasting ingevoerd voor het winkelcentrum van Aalten. Per jaar zijn daardoor tussen de 38.000 en 40.000 euro ter beschikking gekomen voor het ondernemersfonds, dat de Stichting Aalten Promotie (SAP) besteedt aan het organiseren van evenementen en promotieactiviteiten. Afgesproken werd dat het toepassen van de reclamebelasting in 2018 zou worden geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat er op een enkele ondernemer na niemand meer bezwaar heeft tegen de reclamebelasting en dat er tevredenheid is over de besteding van de gelden.

Activiteitenkalender fors gegroeid
Dankzij sponsorbijdragen. Subsidies van onder andere de Euregio en bijdragen van ondernemers, die betrokken zijn bij een specifiek evenement, is het budget van de SAP nog hoger. "Evenementen worden nooit in zijn geheel door reclameheffing gefinancierd", schrijf de SAP in de evaluatie. Geconstateerd wordt dat mede door de reclameheffing er meer te beleven is in het centrum van Aalten en dat dit extra bezoekers trekt. Ook het aantal bezoekers uit Duitsland is groter geworden, constateren verschillende winkeliers. "De promotie van onze activiteiten in Duitsland heeft een positieve invloed." Bestaande evenementen zijn nieuw leven ingeblazen, en er zijn nieuwe ontwikkeld. Er mislukt ook wel eens wat, zoals het Sportevent dat dan ook niet herhaald wordt. "De algehele afdronk van bezoekers en ondernemers is positief: "er gebeurt wat". Onze jaarlijkse activiteitenkalender is fors gegroeid", schrijf de SAP.

Beter verblijfsklimaat
Niet alle ondernemers in het centrum profiteren even veel van de activiteiten. Ze pakken met name goed uit voor de horeca rondom de Markt. Daar is aandacht aan besteed door in 2018 een Midzomeravond shopping te organiseren, waarbij de winkels prominenter in beeld zijn gekomen. Ook in de toekomst zal hier op gelet worden. De Stichting Aalten promotie blijft wel op zoek naar extra geld om een reserve te kunnen opbouwen voor investeringen, zoals de feestverlichting en vlaggen. Al met al vindt de SAP dat de werkwijze in de afgelopen jaren tot een beter verblijfsklimaat in het dorp Aalten heeft geleid. "Inwoners, bezoekers en ondernemers zijn positiever geworden. Een mooie ingerichte openbare ruimte in combinatie met goede evenementen werpt zijn vruchten af."

Meer berichten