Eerste elektrische Porsche: Taycan officieel onthuld

  Achterhoek Auto

Porsche heeft haar allereerste volelektrische auto gepresenteerd in twee versies: de Turbo en de Turbo S. De naam verwijst in dit geval niet naar de gebruikte techniek, want de Taycan herbergt louter elektromotoren, maar naar de prestaties.

De Taycan, een ranke vierdeurscoupé, is als Turbo goed voor 680 pk, terwijl de Turbo S komt tot 761 pk. In tegenstelling tot andere EV's heeft deze Porsche een tweetraps-transmissie. De S gaat naar 100 km/u in 2,8 seconden, terwijl beiden tot 260 km/u komen. 

Voor de stroomvoorziening zorgt een accupakket van 93,4 kWh. Dit levert de Taycan Turbo een actieradius op van 450 km in de WLTP-testcyclus. De elektrische Porsche laadt zeer snel dankzij een systeemspanning van 800 volt (i.p.v. 400): in 22,5 minuut van 5 naar 80 procent.

Om de Taycan te laten sturen als een Porsche is luchtvering gemonteerd met Porsche Active Suspension Management. Porsche Dynamic Chassis Control houdt de koets recht, terwijl Porsche Torque Vectoring Plus de aandrijfkrachten optimaal verdeelt over de vier wielen. Dan de prijzen: € 157.100 voor de Taycan Turbo en € 191.000 voor de Turbo S. (BJK)
 

Meer berichten