Gekozen voor de zware jongens

  Achterhoek Auto

Op de snelweg duurt het geen twee minuten voordat u een creatie van Bertrand Janssen tegenkomt. Waarschijnlijk zonder het te weten. Vijftien jaar lang was de Nederlandse designer verantwoordelijk voor de looks van onder meer de DAF trucks. Sinds 2002 ontwerpt Janssen vracht- en bedrijfswagens bij Mercedes-Benz.

Met een atypische opleiding MTS Weg- en Waterbouw als achtergrond ging Janssen in zijn jonge jaren aan de slag als lay-out tekenenaar bij Volvo Cars. Net als bij collega Fedde Talsma zorgde het winnen van een designwedstrijd voor zijn definitieve doorbraak. Eén van zijn dashboardontwerpen bleek de winnaar voor de jury van Autokampioen, zijn truckdesign werd gekozen als beste door Truckstar. Deze laatste prijs plaveide de weg voor een lange carrière bij DAF. 

De DAF 75/85 met uitgebouwde zijkanten, door liefhebbers ook wel 'wings' genoemd, is van zijn hand. De imponerende grote grille van de DAF XF95 is ook bedacht door Betrand Janssen. Een stijlidee dat tot norm werd en tot de dag van vandaag door vrijwel alle grote fabrikanten wordt gebruikt. De Nederlander groeide door tot design director, nadat DAF door Paccar was ingelijfd, zodat Janssen ook verantwoordelijk werd voor de styling van Peterbilt, Kenworth en Foden.

Na 15 jaar DAF verhuisde Janssen in 2002 naar Mercedes-Benz. Eerst als senior manager design, nu als senior manager design brands, wat concreet betekent dat de Nederlander verantwoordelijk is voor het uiterlijk van de Mercedes-Benz vracht- en bedrijfswagens en de auto's van Smart. Waarmee Bertrand Janssen in volume vrijwel zeker de meest verkochte Nederlandse ontwerper is.

Bij de recente lancering van de nieuwe Mercedes Sprinter lichtte Janssen een tipje van de sluier op van zijn filosofie. "Het zijn de details die zorgen voor het evenwicht. Alles kloppend maken, kost heel veel energie. Zeker bij bestelauto's, omdat die nu eenmaal in vier lengtes, drie hoogtes en bovendien als pick-up op de markt komen." (BJK)
 

Meer berichten